Изкуственият интелект навлиза активно във всички области на социално-икономическия живот на планетата, притежавайки потенциала да се справи със сложни предизвикателства, свързани с подобряване на образованието, насърчаване на научните изследвания и иновациите в здравеопазването, климата, финансовия сектор и др. Счита се, че най-малко 70% от фирмите ще приемат и използват някои аспекти от технологията на изкуствения интелект (AI) до 2030 г.

XX-та Международна интердисциплинарна научноизследователска конференция на Международното висше бизнес училище в България ще бъде форум за учените в областта на социалните науки, природните науки, инженерството, хуманитарните науки и индустрията, за да комуникират и разпространят своите най-нови постижения и резултати от изследвания, свързани с изкуствения интелект и неговото приложение, както и за обсъждане на пазарното позициониране и управление при изграждането на интелигентното бъдеще, основано на приложението на изкуствения интелект в контекста на образованието, икономиката, бизнеса и управлението. 

Конференцията ще се проведе на място в МВБУ.

Работни езици на конференцията – български и английски.

Сборникът с доклади от конференцията ще бъде изпратен за преглед и оценка за включване в Scopus.

ИЗТЕГЛЕТЕ ПОКАНАТА

1. Образованието като фактор за успешното, сигурно и осигуряващо конкурентоспособно навлизане на изкуствения интелект

Световните тенденции за автоматизиране на голяма част от настоящите работни места, включително чрез приложение на изкуствен интелект, ще генерират търсене на служители, които разбират концепциите, методите, технологиите на изкуствения интелект. Концепцията за AI изисква промяна в съществуващата парадигма на образованието, както по отношение на това как протича образователният процес, както и по отношение на това какво се изучава и какви умения се придобиват в класната стая и в учебната аудитория. AI за образованието и в образованието ще придобива все по-големи, належащи за изследване и развитие дименсии, които изискват фокусирани и жизнеспособни модели, които ще бъдат в основата на дискусията в този панел.

2. Икономически аспекти на приложението на изкуствения интелект – фактори, закономерности, очаквани тенденции

В този панел участниците ще дискутират теми за икономическия растеж и икономическата ефективност в условията на развитие на технологиите на AI и тяхното приложение в социално-икономическия живот. AI обещава да промени много професионални функции като разделението на труда и връзката между работниците и физическия капитал. Важността от изследване и изучаване на въздействието на AI върху задачите, изпълнявани от квалифицирана работна ръка има особено значение за постигане на икономическо развитие. Приоритетът за иновациите и интеграцията на AI, трябва да бъде съчетан с разработването на стабилни регулаторни рамки за постигане на обществено доверие. По-нататъшните изследвания как AI и свързаните с него технологии могат да бъдат използвани за значително намаляване на общите и административни разходите са значима област за дискусия. Какъв ефект ще има AI върху производителността и икономическия растеж, както и върху социалното включване и разпределението на доходите? Въздействието върху работните процеси и пазара на труда ще бъде ключов елемент при отговорите на тези въпроси.

3. Стратегическият избор пред бизнеса в условията на AI

Наблюдаваме как изкуственият интелект за по-кратко време, по-добре и на по-ниска цена изпълнява административни и повтарящи се задачи, които отнемат голяма част от времето на управляващите. Основната цел на дискусията в панела ще бъде стратегическото мислене относно дилемата как изкуственият интелект ще продължи да предефинира управлението, какви са тенденциите и бариерите за подобряване на управлението на индустрията и предприятията чрез технологиите на AI, кои AI инструменти да бъдат използвани и кои не. Приложението на AI в маркетинга и социалните медии като ресурс за изучаване на взаимоотношенията с клиентите, генериране на подходящо съдържание и мощен инструмент за анализ на данни се очаква да бъде дискутирано, за да се идентифицират възможностите за оптимизация на маркетинговите дейности и подобряване на ефективността на маркетинговия процес В панела ще се обсъждат политиките и възможностите за осигуряване на подходяща инфраструктура за интегриране на AI с оглед повишаване на сигурността при използването му. 

4. Аспекти на AI в организационното развитие
и управлението на човешките ресурси

Въвеждането на изкуствения интелект в бизнес средата предизвиква вълна от промени, които засягат не само оперативната ефективност на компаниите, но и психологията на служителите. Панелната дискусия е предназначена да събере учени с опит и резултати от изследвания с фокус върху теоретични и практически аспекти, перспективи и глобални тенденции, дискусионни теми в областта на използването и ролята на AI в бизнес и организационната психология, етиката, в управлението на човешките ресурси, как AI влияе на психологията на служителите в бизнес контекст и какви стратегии могат да се използват за минимизиране на отрицателните въздействия, като същевременно се засилят положителните аспекти на тази трансформация. 

5. Форум за студенти, докторанти и млади учени

Докторантите и младите учени ще имат възможност да представят своите научни резултати, да обменят идеи и опит в областите на приложението на изкуствения интелект в образованието, икономиката, бизнеса и управлението, в организационната психология и управлението на човешките ресурси и как да се усъвършенстват. 

Председател:
Проф. д-р Георги Апостолов,
Ректор, Международно висше бизнес училище

Научен секретар: 
Доц. д-р Стела Балтова,
Заместник-ректор, Международно висше бизнес училище

Членове

Проф. д-р Миланка Славова, Международно висше бизнес училище, България

Проф. дн Мария Воденска, Международно висше бизнес училище, България

Проф. д-р Веселин Минчев, Международно висше бизнес училище, България

Проф. д-р Лалка Борисова, Международно висше бизнес училище, България

Проф. д-р Ванче Бойков, Международно висше бизнес училище, България

Проф. д-р Цветан Илиев, Международно висше бизнес училище, България

Проф. д-р Ирина Цакова, Международно висше бизнес училище, България

Проф. д-р Иванка Асенова, Международно висше бизнес училище, България

Проф. д-р Стоян Маринов, Икономически университет – Варна, България

Проф. д-р Спартак Керемидчиев, Икономически институт на БАН, България

Проф. Д-р Грета Йорданова, Медицински университет – София, България

Проф. д-р Тодорка Костадинова, Медицински университет – Варна, България

Проф. д-р Елка Василева, Университет за национално и световно стопанство, България

Проф. д-р Мария Нейчева, Бургаски свободен университет, България

Проф. дн Снежана Илиева, Софийски университет „Св. Климент Охридски“, България

Доц. д-р Иван Андреев, Международно висше бизнес училище, България

Доц. д-р Дарян Бойков, Международно висше бизнес училище, България

Доц. д-р Елена Александрова, Международно висше бизнес училище, България

Гл. ас. д-р Атанаска Чолакова, Международно висше бизнес училище, България

Гл. ас. д-р Ирина Топузова, Международно висше бизнес училище, България

Доц. д-р Даниела Георгиева, Икономически институт на БАН, България

Prof. Alina Badulescu, Dr. Sc., University of Oradea, Romania

Prof. Jamaliah Said, PhD, МARA University of Technology, Malaysia

Prof. Anna Dluzewska, PhD, Maria Curie-Skłodowska University, Poland / Durban University of Technology, South Africa

Prof. Kiymet Caliyurt, PhD, Trakya University, Turkey

Prof. Vita Juknevičienė, PhD, Šiauliai Academy, Vilnius University, Lithuania

Prof. Denis Jelačić, PhD, University of Zagreb, Croatia

Assist. Prof. Nina Angelovska, PhD, University of Tourism and Management, North Macedonia

Dr Dominik Borek, Ministry of Sport and Tourism of Poland

Председател:

проф. д-р Лалка Борисова

Председател на техническа комисия:

Димитър Димитров

Членове

гл. ас. д-р Юлиян Велков

гл. ас. д-р Цветелина Ненков

гл. ас. д-р Гергана Рашкова

Илиян Костов – докторант

Маргарита Любомирова – докторант

Калоян Христов – студент

9 март, 2025     Заявка за участие с резюме
16 март, 2025Потвърждение на участие
1 май, 2025Срок за изпращане на доклада
12 май, 2025Заплащане на такса за участие
16-17 май, 2025Конференция

*При издаване на фактура преводът трябва да се осъществи от името на юридическото лице, на чието име трябва да е фактурата. 

*Таксата за участие се заплаща по банков път. По изключение може да се заплати на място в деня на конференцията само при предварително уведомяване на имейл conference2025@ibsedu.bg

16 МАЙ 2025 Г

08:30 – 09:30 Регистрация

09:30 – 10:30 Откриване на конференцията и пленарна сесия

10:30 – 10:45 Кафе пауза

10:45 – 11:30 Панелна дискусия

11:30 – 11:45 Кафе пауза

11:45 – 13:00 Сесии по секции

13:00 – 14:00 Обяд

14:00 – 15:30 Сесии по секции

15:30 – 15:45 Кафе пауза

15:45 – 17:30 Сесии по секции

17.30 – 18.00 Обобщена дискусия

18.00 – 20.00 Коктейл и социална програма

17 МАЙ, 2025 Г

9:00 – 11:00 Сесии по секции

11:00 – 11:15 Кафе пауза

11:15 – 12:30 Обобщение по секции и дискусия с модераторите на секции 1, 2, 3, 4 , 5; Сертификати за представяне на конференцията; Заключителни бележки и закриване на конференцията. 

Изтеглете ПРОГРАМАТА от  ТУК

Изискванията към оформление на ръкописите, подавани към изданието са разработени в съответствие със стандарт БДС ISO 690-2021 (Harvard system). В настоящите примери се използва последователна система от препинателни знаци и типографко оформление.

Издателството на МВБУ и редакционната колегия на сборник „Икономически растеж, бизнес перспективи, пазарно позициониране в условията на криза“ следват насоките на Committee on Publication Ethics (COPE) за добри практики в публикационния процес. Издателството на МВБУ подканва своите автори да се запознаят с указанията на Европейската асоциация на научни редактори, свързани с представяне на изследователски данни по пол – SAGER Guidelines.

За авторите:

  • В сборника се приемат доклади, които са предназначени и насочени единствено към него.
  • С изпращането на ръкописа авторът/авторите се задължават да декларират възможен конфликт на интереси.

Подготовка и оформяне на ръкописите:

РАЗДЕЛ I: Оформяне на резюме 

Резюмето се изпраща със заявката за участие в конференцията на български и на английски език чрез регистрационната форма. (150 – 200 думи)

РАЗДЕЛ II: Оформяне на доклад

  1. При оформяне на ръкописа се използват стандартни текстообработващи програми.
  2. Размерът на докладите за Conference proceedings не трябва да надвишава 15 стандартни страници.
  3. При наличието на графики, таблици и други илюстрации те се отразяват в текста и също така се подават като приложение в подходящ и четим формат за дигитални изображения (.png или .jpeg).
  4. Не се поощрява специфично текстово форматиране (подчертаване, използване на булети или табулиране), освен при оформление на таблици и други релевантни графики.
  5. Първата страница от ръкописа трябва да съдържа следната задължителна информация за автора на български и английски език: име и фамилия на автора (авторите), персонален научен идентификатор на автора (ORCID ID), институционална принадлежност, адрес за кореспонденция, е-мейл адрес.
  6. Втората страница на ръкописа започва със следната информация на български и английски език: заглавие на ръкописа, резюме до 150-200 думи, номер на научната област от JEL класификацията, 3 до 6 ключови думи.

Литература/References

  • Ако основният текст не е на латиница в този раздел се обособяват два параграфа с изписване на използваната литература в оригинал и втори раздел на латиница (References). За тази цел източниците на кирилица могат да бъдат транслитерирани.
  • Използването на транслитерация се допуска в случай, когато в оригиналния източник на кирилица не е посочено официално заглавие на английски език.
  • Транслитерацията на източници се осъществява на базата на действащия стандарт БДС ISO 9:2001.

ПРИМЕРИ:

  • Статия/Студия

ЛИТЕРАТУРА

ВОДЕНСКА, М. 2019. Влияния на туризма в българските национални курорти. Научни трудове, том 11, 68-112. ISSN 1313-0846

REFERENCES

VODENSKA, M. 2019. Tourism Impacts in Bulgarian National Resorts. Research Papers, vol. 11, 68-112. ISSN 1313-0846

  • Източникът се цитира в текста като: (Vodenska 2019); Vodenska (2019)
  • Статия/Студия с повече от един автор

EDIN, P-A., P. FREDRIKSSON, M. NYBOM, and B. ÖCKERT. 2022. The Rising Return to Noncognitive Skill. American Economic Journal: Applied Economics14(2), 78-100. Available from: https://doi.org/10.1257/app.20190199. [viewed 2022-05-12].

или

EDIN, P-A. (et al.). 2022. The Rising Return to Noncognitive Skill. American Economic Journal: Applied Economics14(2), 78-100. Available from: https://doi.org/10.1257/app.20190199. [viewed 2022-05-12].

  • Източникът се цитира в текста като: (Edin, Fredriksson, Nybom, Öckert 2022); Edin, Fredriksson, Nybom, Öckert (2022) или (Edin et al. 2022); Edin et al. (2022)
  • Книги

РИБОВ, М. 2021. Новите технологии. Следващото поколение. София: УНСС. ISBN 978-619-232-511-4.

В „References” като:

RIBOV, M. 2021. New technologies. The next generation. Sofia: UNWE. ISBN 978-619-232-511-4.

или RIBOV, M. 2021. Novite tehnologii. Sledvashtoto pokolenie. Sofia: UNWE. ISBN 978-619-232-511-4.

  • Източникът се цитира в текста като: (Ribov 2021); Ribov (2021); (Ribov 2021: 59)
  • Преведена литература

BAARD, H.P. 1981. Frans Hals. Translated from Dutch to English. George STUYCK (trans.). London: Thames and Hudson. ISBN 978-0-500-09150-0

  • Онлайн източник, достъпен чрез платен достъп или абонамент

Цитираните източници в раздел „References“, достъпни чрез абонамент или друг специфичен достъп следва да се изпишат по приетия стандарт с уточнение [paywall]/ или друг вид уточнение за достъпа непосредствено след URL адрес или дигитален идентификатор.

CARLSON, A. & Barbara M. POPE. 2009. The “Big Deal”: A survey of how libraries are responsible and what the alternatives are. Online. The Serials Librarian57(4), 380-398. Available from: https://doi.org/10.1080/03615260903206861. [paywall]. [viewed 2022-05-15].

MAHER, D. 2019. New tendencies in ecology. Online. New York: Backstone Publishing, ISBN 896-8-4125-1234-5. Available from: EBSCOhost. [paywall].

Онлайн вестници и списания

PAUL, K. 2024. Is the UK really preparing to ban TikTok? Online. The Guardian. ISSN 1756-3224. Available from: https://www.theguardian.com/technology/2024/mar/13/will-us-ban-tiktok. [viewed 2024-03-14].

Източникът се цитира в текста като: (Paul 2024) или Paul (2021)

АНГЕЛОВ, И. 2024. Многообразие и приобщаване – новата важна тема за бизнеса. Онлайн. Стандарт. Достъпно на: https://www.standartnews.com/biznes/mnogoobrazie-i-priobshtavane-novata-vazhna-tema-za-biznesa-554874.html. [видяно 2024-03-14]

Източникът се цитира в текста като: (Angelov 2024) или Angelov (2021)

Уеб страница

Internet forum. Online [2020-06-21]. In: Wikipedia (distributor). Wikimedia foundation. Available from: https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Internet_forum&oldid=963715582. [viewed 2024-03-14]

* За всички останали случаи, които не са описани в настоящите указания, авторите е необходимо да направят справка с приетия стандарт БДС ISO 690-2021. В случай на транслитерирани произведения авторите правят справка с действащия стандарт за транслитерация: БДС ISO 9:2001.

Център за дистанционно обучение на Международно висше бизнес училище 

ул. Винсент Ван Гог № 7, София 1407, България.

Телефон: +359 2 4001630/31

е-mail: conference2025@ibsedu.bg

НАСТАНЯВАНЕ

Всички участници в конференцията са добре дошли в хотел Impresamente-Art Hotel (www.impresamente.bg). За резервация на стая моля, изпратете имейл на hotel@impresamente.bg или се обадете на телефон +359 898 624 673

КАРТА КЪМ ЛОКАЦИЯ ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА КОНФЕРEНЦИЯТА

GPS координати: 42.65597219365486, 23.317911262524547

HANDBOOK FOR INCOMING GUESTS

ИЗДАТЕЛСТВО НА МВБУ

Адрес: Ботевград 2140, ул. Гурко 14

 Димитър Димитров
Изпълнителен директор
+359 (0)723 688 17, +359 (0)2 907 82 36
Имейл: ddimitrov@ibsedu.bg

 д-р Атанаска Чолакова
Издателска дейност – бази данни, репозиториуми и електронни библиотеки
+359(0)888191913
Имейл: acholakova@ibsedu.bg

200 BGN/100 Euro

Участие с доклад

100 BGN/50 Euro

Участие като втори/трети… автор

100 BGN/50 Euro

Участие без представяне на доклад

*Таксата за конференцията за докторанти и студенти е намалена с 50%

**Максималният брой доклади, с които може да участва всеки автор (самостоятелно или в съавторство) е два, до 10 страници всеки доклад.

Сметка за превеждане на таксите:

банкова сметка в ЕВРО: IBAN: BG64UBBS81551489856707

банкова сметка в ЛЕВА: IBAN: BG76UBBS81551089856718

Обединена българска банка АД

Бенефициент: Международно висше бизнес училище, Ботевград
Основание: НАУЧНА КОНФЕРЕНЦИЯ 2025 и трите имена на участника

*Фактурите ще бъдат издадени с официалното наименование и име на институцията, плащаща чрез банков превод.

*При издаване на фактура, преводът трябва да се осъществи от името на юридическото лице, на чието име трябва да е фактурата.

Всички изпратени доклади преминават проверка за подобие чрез специализиран софтуер StrikePlagiarism.

Преминалите успешно рецензентска процедура доклади ще бъдат публикувани в Сборник с доклади от Международната научна конференция „Интелигентно бъдеще. Изкуственият интелект в образованието, икономиката, бизнеса и управлението“

Сборникът ще бъде публикуван с отворен достъп по реда на лиценз Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) и регистриран в националния референтен списък на НАЦИД.

Докладите ще бъдат включени в електронна библиотека – CEEOL.

Всички доклади ще бъдат включени в Българския портал за отворена наука – BPOS

Сборникът от конференцията ще бъде изпратен за преглед и оценка за включване в Scopus.

ПЛЕНАРЕН ДОКЛАД

Очаквани ефекти от влиянието на изкуствения интелект върху пазара на труда в България. Мерки за преодоляване на проблемите от настоящите политики

Зорница Русинова

Зорница Русинова е Председател на Икономическия и социален съвет на Република България. В периода 2012 г. – 2020 г. е заместник-министър на труда и социалната политика в три правителства и министър на труда и социалната политика в периода 2016 – 2017. Отговаряла е за политиките на пазара на труда, социалното включване, трудово право, европейските въпроси и международното сътрудничество и за управлението на европейските фондове. Заемала е ръководни позиции в Министерство на труда и социалната политика и в Министерство на държавната администрация и административната реформа. Била е член на Тристранния съвет, Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, Надзорния съвет на Фонда на Фондовете и други. Успешно е ръководила международни проекти на Американската агенция за международно развитие, на Програмата на ООН за развитие, на Българо-швейцарската програма за сътрудничество. Зорница Русинова е магистър по международни икономически отношения от УНСС, както и магистър по българска филология и по английска филология от СУ „Св. Климент Охридски“, докторант към катедра „Чoвешки ресурси и социална защита“, УНСС. През 2023 г. е член на Експертната група по въпросите на бъдещето на Кохезионната политика, създадена по инициатива на еврокомисар Елиза Ферейра.

ПАНЕЛИСТИ

Елица Стоилова

Елица Стоилова е съосновател и управител на Umni.bg – платформа за създаване и управление на генеративен AI чатбот от бизнеса без технически знания и умения в сферата на клиентска поддръжка, маркетинг и продажби.

Елица има над 20 години опит в хотелиерството и туризма, с изградена кариера до директор маркетинг и генерален директор на хотели и туроператор. Работила е в Турция, Тунис, Мароко и е развила кариерата си в хотелиерството в продължение на 17 години на о. Сайпан, Северни Мариански о-ви (САЩ). Повече от 10 години работи като консултант по маркетинг на дестинация и председател на комитет към Marianas Visitor Authority (AdHoc, MVA) и получава 2 отличия от MVA за своята дейност и цялостен принос в развитието на дестинацията.

Елица е член на Ротари (от 2005 г.), лектор в СофтУни с 1-я в България цялостен курс за AI чатботове, чест гост в ефира на национални медии и лектор на конференции и други публични събития. Член на UNWTO Innovation Network.

eng. Radoslav Simionov

Инж. Радослав Симионов е предприемач, основател и съдружник на фирми, специализирани в „интелигентни“ решения за сграден фонд и градско развитие и IoT в градска среда. Научните му интереси са в областта на инженеринга и електронизация в електрообзавеждането и възможностите на приложението на изкуствения интелект.

Занимава се с прилагане на интелигентни решения в областта на строителството на сгради и съоръжения, с акцент върху организацията и управлението на строителния процес. Основната ми дейност включва изпълнение на СМР с фокус върху ефективна координация, контрол и реализиране на проекти с висока добавена стойност. Успоредно с това развива консултантска дейност, свързана със стратегическо планиране и оптимизация на строителните процеси. Вярва, че интелигентният подход в строителството съчетава иновации, професионализъм и устойчиви решения, които отговарят на нуждите на съвременното общество.

Докторант в ДП „Инженеринг и електронизация в електрообзавеждането“ в БСУ